borgerlig liv

-et aldeles hverdagslig innblikk i familien Borges tanker

Navn:

I familien Borge finnes en mor som stundom får skrivekløe. Noen ganger er det veldig lenge mellom hver gang, og det skyldes vanligvis at annen kløe tar det meste av fokuset. Men det gjør ikke noe. Skriver for å få noe ut herfra, ikke for å få noe inn hos andre. Men skulle det gi deg noe, så ville det jo bare være finfint!

november 27, 2007

ny jobb, gitt...

Hallåen, nå skal jeg ikke skrive noe deppete... Så dere av fanklubben som går inn på borgerlig liv for å få deres (slettes ikke daglige) dose med sorg og elendighet, må nå trekke dere slukøret ut igjen. Ikke det minste elendighet idag. Ok, da kanskje en liten, beskjeden beskrivelse av den sværdeles smittsomme omgangssyken som veltet hele vår staute familie. En etter en har vi jobbet og slitt for å få fyllt doskåla med halvfordøyd mat og magesafter, -men ikke en eneste av oss har lykkes... Det er noe rart med den derre potta vår. Den blir jo aldri full. Personlig kvittet jeg meg med hele to kg av min kroppsvekt på under et døgn, men doskåla ble ikke synlig fullere av den grunn. Doen vår er det motsatte av sareptas krukke. -Ikke det at det gjør meg så fryktelig mye. Jeg savner ikke elendigheta som jeg veltet ut oppi der, men den kunne jo kanskje vært såpass takknemlig at den i det minste gav meg en følelse av å ha prestert store mengder. Men blås, da, -det er ikke så viktig. Nå er far og barna igjen på beina og der de hører til på dagtid. Mor sjøl er også der hun hører til fortiden, altså hjemme, -men noen hakk mindre stelt, noen hakk mer tung i kroppen (på tross av de tapte 2 kiloene....) og ikke minst noen hakk mindre opptatt av alt man kan putte i munnen. Forhåpentligvis er det ikke lenge før alt er totalt normalt igjen... Da skal kosedressen få seg en velfortjent vask og derpå hvile...

Men denne artikkelen heter jo ny jobb... Da var det vel ikke akkurat kosedressliter jeg siktet til... Neida, Nome kommune har blitt så gruelig i beit for en helsesøster at de tenker å ta i bruk meg, gitt... Merkelige greier. Helsesøster er jeg jo ikke. Helse har jeg ikke akkurat nå om dagen, iallefall. Det nærmeste jeg kan komme må være at den derrre kommunen sikkert ikke kunne finne noen som hadde mer erfaring i det å være søster til mange... For jeg sa ifra på intervjuet at jeg var lillesøster`n til seks. Det syntes de nok var imponerende, tenker jeg... Men de tenkte nok ikke særlig langt, de folka. For hva kjennetegner egentlig en lillesøster? Jo det skal jeg fortelle dere:
1 Lillesøstre er bortskjemte
2 Lillesøstere har aldri trengt å tenke sjøl
3 Lillesøstre er heldiggriser
4 Lillesøstre eier ikke oppdragelse og folkeskikk
5 Lillesøstre tar alt som en selvfølge
6 Lillesøstre er furtne og sippete
7 Lillesøstre synes synd på seg sjøl om de har grunn til det eller ikke
8 Lillesøstre blir aldri voksne
9 Lillesøstre tror alt er så enkelt
10 Lillesøstre burde alltid forblitt små og søte

Dette vet jammen folka i Nome kommune lite om... Og takk og lov for det. Hadde de visst det, og likevel funnet at jeg hadde noe å bidra med, så hadde de nok spurt etter mine eldre søstre. De må jo være kremegnet til stillingen... Tanken har jeg tenkt selv også, men jeg deler den ikke med en sjel. For da kunne ideen kommet Nome kommune for øre, og da er jeg plutselig jobbsøker igjen...

Neida, lillesøster skal bli helsesøster. Hjælpeseg! Plutselig skal jeg være noe jeg ikke er... Nei, det skal jeg jammen ikke. Jeg er bare meg, jeg, og han som kjenner meg best pleier å si at det får holde. Jeg skal ikke late som noe som helst. Jeg skal være så mye lillesøster som jeg faktisk er. Men så skal jeg ta med meg det andre jeg er også. Jeg har ikke tenkt å trekke de barna og de ungdommene som kommer til mitt kontor ned i noen som helst gjørme. De skal opp og frem og bli modige mennesker. Jeg vil bidra med det jeg har. De som er lillesøstre skal få en ekstra liten dytt i ryggen, Bare sånn mellom dem og meg...

Men tenk, da... Jeg skal begynne å pendle riksveg 36 igjen. Den veien som jeg pendlet motsatt vei i 10 lange skoleår. Det hadde jeg aldri trodd, gitt. Er det den bitte lille budeia i meg som stikker hodet frem og bare MÅ se og kjenne lukten av jorder litt oftere? Eller er jeg kommet så langt i mitt 31-årige liv at jeg må tilbake til begynnelsen? Vil det si at neste steg er bleier, inkontinens og nedsatt evne til selv å ta til seg næring? Og innen jeg er 40 så ligger jeg igjen i fosterstilling? Fri og bevare! Det er jammen godt vi vet lite om fremtiden. Jeg føler meg ikke så aller verst akkurat nå, tror jeg. Kanskje jeg får jogge en tur så leddene ikke stivner... Nei, jeg får heller dra på shopping. Jula nærmer seg og dertil tilhørende oppgaver. Jeg får prøve å være litt effektiv. Det kan jo være at jeg ikke klarer meg uten rullatoren når julegatene blir tent. Da er det en fordel om de fleste gavene allerede er innkjøpt, pakket inn og for den saks skyld åpnet og brukt opp.

Nå skal jeg jeg ikke plage dere lenger. Dagens budskap er egentlig bare at her er det stille før stormen....

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Juhuu! GRATULERER!!! så gøy! Det blir rette dama på rette plassen. LYKKE TIL!

Forrige bloggen din var sterk og -som alltid- knakende godt skrevet, Inger Elisabeth. Tenk at det alt er gått et år...
Men da jeg leste det... gråt jeg en skvett....tenkte på dere...TAKKER for min egen mor...og tenker litt på dere igjen...men kom aldri så langt som til å kommentere..

Ønsker dere en god førjulstid!

tirsdag, november 27, 2007 12:50:00 p.m.  
Blogger hvorfor ikke... said...

Du kjenner kanskje flere Torunn...
det var meg, ja =)

onsdag, november 28, 2007 3:02:00 a.m.  
Blogger THE BJØRNTVEDT HUSBY'S said...

Så fint du skriver, digg når det er nye innlegg her (selv om jeg gråt en skvett på forrige innlegg, jeg synes savner fortsatt farmor, enda det er jo leenge siden hun døde. Tror de to søstrene har det fint sammen i himmelen..).
Jeg skrev nettopp på facebook, men jeg vet hvor artig det er å få kommentarer på bloggen (ja, ta det som et hint om du vil..), så jeg legger inn en her. God jul til dere alle. Magne: Vi savner søndagsskolen på Borgenheim, bare så du vet det! Gratulerer med nu jobb, Inger Elisabeth! Du blir en bra helsesøster! Rina

torsdag, desember 13, 2007 8:11:00 a.m.  
Blogger Carina said...

Hei:)

torsdag, desember 20, 2007 4:53:00 a.m.  
Blogger hvorfor ikke... said...

Godt nytt år!

søndag, desember 30, 2007 12:35:00 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Hei! Kom på at jeg skulle sjekke om du fortsatt skrev blogg, og dermed fant jeg nytt helt tilbake til Australiaturen.
Er imponert over hvordan du uttrykker deg Inger Elisabeth, blir rørt av hvert eneste innlegg du skriver. Du er modig som gir av det selv, og samtidig skaper du refleksjoner hos oss som leser. Håper du trives som helsesøster så langt, og jeg er spent på en rapport litt etterhvert. Masse lykke til, klem Linda Nesbakken

søndag, januar 06, 2008 9:45:00 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Hvordan går det etter en uke i ny jobb?

lørdag, januar 12, 2008 4:46:00 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home